Branchekodeks
Et centralt mål for Brancheforeningen for fremtidens parkeringsselskaber er er at højne standarden for branchen. Dette skal sikre en professionel adfærd, gennemsigtighed og ansvarlig praksis i den privatregulerede parkeringssektor.
Det er brancheforeningens klare holdning, at det endelige kodeks bør udarbejdes i et samarbejde med relevante interesseorganisationer.
Et udkast er sendt til Transportministeriet og nedenstående skal ses som et led i den retning, som brancheforeningen ønsker at bevæge sig hen imod.
Vores ambition er klar: Et kodeks, der skaber tryghed for forbrugerne og et løft for branchen.
Kodeks for Brancheforeningen For Fremtidens Parkeringsselskaber
1. Gennemsigtig kommunikation
Klar skiltning: Alle parkeringsregler og -vilkår skal fremgå tydeligt og entydigt på stedet. Hvis der er mulighed for yderligere klar kommunikation, skal den anvendes.
Varsling: Hvis det er muligt, bør en påmindelse gives (f.eks. via SMS/app), før der gives en afgift.
Digitale løsninger: Apps og hjemmesider skal så vidt muligt informere om priser, tidsbegrænsninger og betalingsmuligheder.
Sprogbrug: Kommunikation til kunder skal være let forståelig.
2. Fair praksis for kontrol og sanktioner
Kontrol med vagter: Parkeringsvagter skal være trænet til opgaven.
Proportionalitet: Afgifter skal være rimelige og tilsendes parkanten hurtigst muligt.
3. Klageadgang
Tydelig klagevej: Klageadgang skal fremgå klart på alle opkrævninger.
Svarfrist: Indsigelser skal modtage svar hurtigst muligt.
Uafhængig behandling: Selskaberne skal være medlem af Parkeringsklagenævnet.
4. Persondata
Databeskyttelse: Der skal ske overholdelse af persondatalovgivningen ved behandling af nummerpladeoplysninger, betalingsdata osv.
5. Etik og samfundsansvar
Ingen vildledning: Oplysninger må ikke designes til at forvirre eller vildlede bilister.
Kundernes tarv først: Formålet skal være regulering.
Social ansvarlighed: Der tages hensyn til sårbare grupper (f.eks. handicappede) i både skiltning og praksis.
6. Samarbejde og sparring
Intern vidensdeling: Selskaberne skal så vidt muligt dele viden om ændringer af alm. praksis eller retspraksis.
Intern sparring: Bliver et medlem opmærksom på, at et andet medlem ikke overholder dette kodeks, skal det forsøges løses internt mellem selskaberne. I tilfælde, hvor dialogen mellem selskaberne ikke fører til ændring, skal de andre medlemmer af brancheforeningen oplyses herom.
7. Sanktioner ved Brud
Hvis et medlem bryder kodekset systematisk, bør det kunne føre til udelukkelse fra branchefællesskabet.
Kontakt os for mere information
Vi værdsætter dialog og transparens med vores medlemmer.


BFFP.dk
Brancheforeningen For Fremtidens Parkeringsselskaber
Kontakt os
Tilmeld dig nyhedsbrevet
© 2025. All rights reserved.
Hurtige links
