Branchekodeks

Et centralt mål for Brancheforeningen for fremtidens parkeringsselskaber er er at højne standarden for branchen. Dette skal sikre en professionel adfærd, gennemsigtighed og ansvarlig praksis i den privatregulerede parkeringssektor.

Det er brancheforeningens klare holdning, at det endelige kodeks bør udarbejdes i et samarbejde med relevante interesseorganisationer.

Et udkast er sendt til Transportministeriet og nedenstående skal ses som et led i den retning, som brancheforeningen ønsker at bevæge sig hen imod.

Vores ambition er klar: Et kodeks, der skaber tryghed for forbrugerne og et løft for branchen.

Kodeks for Brancheforeningen For Fremtidens Parkeringsselskaber

1. Gennemsigtig kommunikation

  • Klar skiltning: Alle parkeringsregler og -vilkår skal fremgå tydeligt og entydigt på stedet. Hvis der er mulighed for yderligere klar kommunikation, skal den anvendes.

  • Varsling: Hvis det er muligt, bør en påmindelse gives (f.eks. via SMS/app), før der gives en afgift.

  • Digitale løsninger: Apps og hjemmesider skal så vidt muligt informere om priser, tidsbegrænsninger og betalingsmuligheder.

  • Sprogbrug: Kommunikation til kunder skal være let forståelig.

2. Fair praksis for kontrol og sanktioner

  • Kontrol med vagter: Parkeringsvagter skal være trænet til opgaven.

  • Proportionalitet: Afgifter skal være rimelige og tilsendes parkanten hurtigst muligt.

3. Klageadgang

  • Tydelig klagevej: Klageadgang skal fremgå klart på alle opkrævninger.

  • Svarfrist: Indsigelser skal modtage svar hurtigst muligt.

  • Uafhængig behandling: Selskaberne skal være medlem af Parkeringsklagenævnet.

4. Persondata

  • Databeskyttelse: Der skal ske overholdelse af persondatalovgivningen ved behandling af nummerpladeoplysninger, betalingsdata osv.

5. Etik og samfundsansvar

  • Ingen vildledning: Oplysninger må ikke designes til at forvirre eller vildlede bilister.

  • Kundernes tarv først: Formålet skal være regulering.

  • Social ansvarlighed: Der tages hensyn til sårbare grupper (f.eks. handicappede) i både skiltning og praksis.

6. Samarbejde og sparring

  • Intern vidensdeling: Selskaberne skal så vidt muligt dele viden om ændringer af alm. praksis eller retspraksis.

  • Intern sparring: Bliver et medlem opmærksom på, at et andet medlem ikke overholder dette kodeks, skal det forsøges løses internt mellem selskaberne. I tilfælde, hvor dialogen mellem selskaberne ikke fører til ændring, skal de andre medlemmer af brancheforeningen oplyses herom.

7. Sanktioner ved Brud

  • Hvis et medlem bryder kodekset systematisk, bør det kunne føre til udelukkelse fra branchefællesskabet.

Kontakt os for mere information

Vi værdsætter dialog og transparens med vores medlemmer.